Ο Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας εκπλήσσει αρνητικά το ποίμνιο

| Ελληνορθοδοξία

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ ΕΔΩ

ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΗΝΥΜΑ

Γράφει η Μάχη Γραικού

Η Αρχιεπισκοπική εκλογή στην Κύπρο πλησιάζει. Όπως έγινε γνωστό, στις 30 Νοεμβρίου, ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας, αντί να συμμετάσχει στη Σύνοδο των Επισκόπων της Εκκλησίας της Κύπρου, επισκέφθηκε το Φανάρι. Εκεί όχι απλώς έλαβε μέρος στη λειτουργία επ' ευκαιρία της Θρονικής Εορτής της Οικουμενικής Μητρός Εκκλησίας και της εορτής του Αγίου Ανδρέα του Πρωτοκλήτου, αλλά συλλειτούργησε και με τον «Αρχιεπίσκοπο» Αγαπίτ Χουμενιούκ του Βισχορόντ – «ιεράρχη» της αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU), που σε αντίθεση με τους Κανόνες συγκροτήθηκε υπό την αιγίδα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, με τη συγχώνευση δύο ουκρανικών σχισματικών δομών.

Όλοι στην Κύπρο καταλαβαίνουν πολύ καλά ότι η σημερινή θέση του Μητροπολίτη Ησαΐα υιοθετήθηκε σε μια νύχτα, στο βωμό της επίτευξης των στόχων της εκστρατείας του ενόψει της Αρχιεπισκοπικής εκλογής. Τώρα ο Πανιερώτατος λέει πως «άλλαξαν και τα θεολογικά δεδομένα» και πως το Ουκρανικό θέμα έληξε! Όμως, υποχρεούμαστε ως δημοσιογράφοι να αναφέρουμε ότι μέχρι πρόσφατα ο Σεβασμιότατος είχε εντελώς διαφορετική άποψη. Και τώρα, αντί να επιδεικνύει πίστη στην Εκκλησία και στους Κανόνες, ο Πανιερώτατος επιδεικνύει πίστη στη μακιαβελική αρχή «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Και αυτό δεν ισχύει μόνο για το θέμα της αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Γενικότερα, δίδεται η εντύπωση πως δεν υπάρχει θέμα για το οποίο ο Πανιερώτατος δεν θα ήταν έτοιμος να αλλάξει θέση για χάρη επιπλέον ψήφων εκ των Κυπρίων συμπατριωτών μας. Και όλο αυτό είναι αποκαρδιωτικό.

Σε ιδιωτικές συνομιλίες με άλλους κληρικούς, ο ίδιος ο Ησαΐας (όπως και ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β’), διαβεβαίωνε ότι αιτία των αλλαγών στον τρόπο σκέψης του ήταν η προσωπική επικοινωνία με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και η διατριβή του Αρχιμανδρίτη π. Γρηγόριου Φραγκάκη για το ουκρανικό εκκλησιαστικό σχίσμα, που του παρουσιάστηκε στο Φανάρι («Η θεραπεία του εν Ουκρανία εκκλησιαστικού ζητήματος υπό της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως - Το ζήτημα των χειροτονιών»). Η διατριβή αυτή δημοσιεύτηκε πρόσφατα και προκάλεσε συζητήσεις, καθώς κατά κάποιους ειδικούς έχει αδυναμίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Εκκλησία της Αλβανίας λέει σε σχετική ανακοίνωσή της στις 15 Νοεμβρίου 2022, ότι τα αναφερόμενα στη μελέτη, όπου «γίνεται λόγος και για τη χορήγηση του Αυτοκεφάλου στην Εκκλησία της Αλβανίας το έτος 1937… είναι ανακριβή και εμμέσως παραπλανητικά» και κάνει λόγο για «παράθεση ανομοίων γεγονότων ως προς το εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας». Η Εκκλησία της Αλβανίας λοιπόν δεν πείστηκε και εξακολουθεί να εκφράζει την αντίθεσή της στην πολιτική της Κωνσταντινούπολης στην Ουκρανία, όσον αφορά στη διαδικασία της χορήγησης του περιβόητου Αυτοκέφαλου.

Ο Μητροπολίτης Ησαΐας αιτιολογεί την αλλαγή της θέσης του στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα, αναφερόμενος και στην  επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, συγκρίνοντάς την με την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο. Αναφέρεται μάλιστα αρκετά στα δεινά του ουκρανικού λαού. Είναι περίεργο, αλλά στις ομιλίες του δεν αναφέρεται πλέον – όπως έκανε στο παρελθόν - στα δεινά που υφίσταται η κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC) υπό τον Μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριο. Στην UOC ασκείται πίεση η οποία έχει ενταθεί ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, παραμονές της Αρχιεπισκοπικής εκλογής στην Κύπρο. Επίσκοποι της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αυτή τη στιγμή συλλαμβάνονται, ένοπλοι των αρχών ασφαλείας διεξάγουν εκφοβιστικές έρευνες στις εκκλησίες, στα μοναστήρια και στις οικίες τους και σχηματίζονται δικογραφίες με κατηγορίες για «εσχάτη προδοσία» εναντίον τους, όπως στην εποχή του κομμουνισμού. Η Δύση φυσικά κάνει πως δεν βλέπει, ώστε να μην αμφισβητηθεί το γεωπολιτικό της αφήγημα. Τους περασμένους δύο μήνες, σε μια δύσκολη για τους Ουκρανούς καμπή των πολεμικών συγκρούσεων, πραγματοποιήθηκαν έρευνες από τις μυστικές υπηρεσίες της Ουκρανίας (SBU) στα γραφεία της Μητρόπολης στο Κίεβο και στους καθεδρικούς ναούς του Κιροβοχράντ, του Τιλτσίν, του Τσερνιβτσί, του Ιβάνο – Φρανκίφσκ, στη Θεολογική Σχολή του Ποτσάεφ, καθώς και στα μεγαλύτερα ιστορικά μοναστήρια της UOC: στη Μονή των Σπηλαίων στο Κίεβο και στη Μονή της Αγίας Τριάδας στο Κορέτσκι.

Όλο αυτό συντονίζεται από την κυβέρνηση του Κιέβου. Τα ουκρανικά ΜΜΕ διεξάγουν εκστρατεία δυσφήμησης της Κανονικής Εκκλησίας. Στη Βουλή έχει κατατεθεί νομοσχέδιο για την απαγόρευσή της, το οποίο επίσης καθιερώνει το μονοπώλιο της νεοσύστατης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU) στη χρήση της λέξης «Ορθόδοξος» για την επίσημη ονομασία μιας θρησκευτικής οργάνωσης. Πρόσφατα ο Ουκρανός Πρόεδρος Βολοντιμίρ Ζελένσκι κάλεσε τις αρχές της χώρας του να ενισχύσουν τον έλεγχο των θρησκευτικών οργανώσεων που θεωρεί πως σχετίζονται με τη Ρωσία και να τις απαγορεύσουν. Αλλά όλα αυτά δεν προσέλκυσαν την προσοχή του Μητροπολίτη Ησαΐα. Θεωρεί ο Πανιερώτατος ότι ο Αρχιεπισκοπικός Θρόνος της Κύπρου αξίζει για τα καλά μια Λειτουργία με οποιονδήποτε – ακόμη και με Ουκρανούς σχισματικούς; Αυτό πρέπει να το απαντήσει ο ίδιος.

Ναι, είναι ήδη δύσκολο να εκπλήξουμε το ποίμνιο με μια απότομη αλλαγή θέσης στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα. Τα ταξίδια του Μητροπολίτη Ησαΐα στο Φανάρι και η προθυμία του να μνημονεύει τον «Μητροπολίτη» Επιφάνιο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας δεν προκάλεσε αίσθηση. Όμως, η υποστήριξη των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ  από έναν πρώην μοναχό της Μονής Κύκκου, έστω και αν αυτή είναι «επιφυλακτική», προκαλεί συναγερμό. Αυτό διότι συνιστά μεγάλη απόκλιση από τις γραφές. Και φυσικά, εγείρει πολλά ερωτήματα για το τι πραγματικά πρεσβεύει ο Μητροπολίτης Ησαΐας, καθώς και για τις προθέσεις των υποστηρικτών του.

TAGS: