Ανασχεδιασμό του παγκόσμιου χάρτη ναυτιλιακών ταξιδιών έχουν προκαλέσει οι αυξημένες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης, που υποστηρίζονται από το Ιράν, σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν χθες την αποστολή πολυεθνικής δύναμης για την προστασία του εμπορίου στην περιοχή
Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν δήλωσε ότι το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Σεϋχέλλες και το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι μεταξύ των χωρών που θα ενταχθούν στην «πολυεθνική πρωτοβουλία ασφάλειας» των 10 εθνών. «Οι χώρες που επιδιώκουν να υποστηρίξουν τη θεμελιώδη αρχή της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας πρέπει να ενωθούν για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση που θέτει αυτός ο μη κρατικός παράγοντας», είπε, περιγράφοντας τις επιθέσεις ως ένα ζήτημα που «απαιτεί συλλογική δράση».
Η Επιχείρηση «Φρουροί της Ευημερίας» (Prosperity Guardian, OPG), έρχεται μετά την εκτόξευση ενός «κύματος drone» από την Υεμένη το Σαββατοκύριακο, που ώθησε το USS CARNEY να εμπλακεί με επιτυχία και να καταρρίψει 14 μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα χωρίς να έχει αναφερθεί ζημιά ή τραυματισμός.
Η ανακοίνωση έρχεται αφότου τα ναυτικά των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσαν το Σαββατοκύριακο ότι τα αντιτορπιλικά τους κατέρριψαν συνολικά 15 drones στη νευραλγική πλωτή οδό.
12 ναυτιλιακές εταιρείες άλλαξαν διαδρομή
Οι Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν έχουν εντείνει τις επιθέσεις με drone και πυραύλους σε βασικούς ναυτιλιακούς δρόμους από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα, στοχεύοντας πλοία που φέρεται να έχουν διασυνδέσεις με το Ισραήλ ή τους Ισραηλινούς. Η ομάδα ανταρτών δήλωσε τη Δευτέρα ότι επιτέθηκε στο Νορβηγικής ιδιοκτησίας Swan Atlantic και στο MSC Clara χρησιμοποιώντας drones για να δείξει αλληλεγγύη στους Παλαιστίνιους στη Γάζα.
Η ιδιοκτήτρια του Swan Atlantic, Norway’s Inventor Chemical Tankers, ανέφερε σε δήλωση ότι το πλοίο δεν είχε καμία σύνδεση με το Ισραήλ και το διαχειριζόταν μια εταιρεία της Σιγκαπούρης. Δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί σε κανένα από τα δύο σκάφη. Ο Μοχάμεντ αλ Μπουχάιτι, ανώτερος αξιωματούχος και εκπρόσωπος των Χούθι, είπε στο Al Jazeera ότι η ομάδα θα αντιμετωπίσει οποιονδήποτε συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τουλάχιστον 12 ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου του ιταλο-ελβετικού κολοσσού Mediterranean Shipping Company, της γαλλικής CMA CGM και της δανέζικης AP Moller-Maersk, έχουν αναστείλει τη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια. Ο βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός BP έγινε τη Δευτέρα (18.12) η τελευταία εταιρεία που ανακοίνωσε ότι θα αποφύγει τα επικίνδυνα ύδατα.
«Υπό το φως της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, η BP αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», ανέφερε στο ανακοινωθέν της. «Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που εξελίσσονται στην περιοχή».
Το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα
Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν ουσιαστικά ανακατευθύνει ένα σημαντικό μέρος του παγκόσμιου εμπορίου αναγκάζοντας τις εταιρείες να πλεύσουν γύρω από την Αφρική, επιβάλλοντας υψηλότερο κόστος και καθυστερήσεις στις παραδόσεις ενέργειας, τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών.
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, η οποία συνδέεται με τη Μεσόγειο Θάλασσα μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, συμπεριλαμβανομένου του 30% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων.
Η BIMCO, η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, και το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας καταδίκασαν τις παράνομες επιθέσεις στη διεθνή ναυτιλία από τους Χούτι, ζητώντας κοινές προσπάθειες για την προστασία των ναυτικών και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Προτρέπει τα έθνη να συνεργαστούν για την προστασία της ναυτιλίας και τη διασφάλιση της ασφάλειας των ναυτικών. Λέει ότι οι πρόσφατες παράνομες επιθέσεις σε πλοία αποτελούν παραβίαση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και υπονομεύουν τη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) εξέδωσε ανακοίνωση λέγοντας ότι καταδικάζει σθεναρά τις ενέργειες των Χούθι και καλεί για άμεση παύση των επιθέσεων σε ναυτικούς και εμπορικά πλοία. Είπε επίσης ότι οι επιθέσεις συνιστούν παραβίαση του διεθνούς δικαίου και αποτελούν σοβαρή απειλή για το διεθνές εμπόριο, αναγκάζοντας ορισμένες εταιρείες να επαναδρομολογούν τα πλοία τους, γεγονός που προσθέτει κόστος και καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Οι ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες διευρύνουν τη ζώνη υψηλού κινδύνου. Η θαλάσσια ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου έχει επεκτείνει τη ζώνη υψηλού κινδύνου στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω των αυξημένων επιθέσεων σε εμπορικά πλοία. Η Κοινή Επιτροπή Πολέμου διεύρυνε τη ζώνη από 15 μοίρες βόρεια σε 18 μοίρες βόρεια, επηρεάζοντας τα ασφάλιστρα.
Πειρατεία και στον Ινδικό Ωκεανό
Η σομαλική δύναμη καταπολέμησης της πειρατείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, EUNAVFOR, παρακολουθεί επί του παρόντος την πειρατεία ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου στον Ινδικό Ωκεανό αρκετές εκατοντάδες μίλια μακριά από τις ακτές της Σομαλίας.
Το πλοίο, το M/V Ruen, έφτασε έκτοτε στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, αλλά η κατάσταση στο πλοίο παραμένει άγνωστη. Εάν επιβεβαιωθεί, αυτή θα είναι η πρώτη επιτυχημένη πειρατεία από Σομαλούς πειρατές από το 2017. Ωστόσο, τα κίνητρα πίσω από την επίθεση και τυχόν πιθανές διασυνδέσεις με τους Χούτι είναι προς το παρόν άγνωστα.
Ποιοι είναι οι Χούθι
Οι «Ανσάρ Αλλάχ» δηλαδή «Υποστηρικτές του Θεού» γνωστοί περισσότερο ως Χούθι είναι Ζαϊντί ομάδα που δραστηριοποιείται στην Υεμένη και αντλεί την ονομασία της από τον Χουσεΐν Μπαντρεντίν αλ-Χούθι, ο οποίος ξεκίνησε επανάσταση στην Υεμένη το 2004 και σκοτώθηκε από τις Ένοπλες δυνάμεις της Υεμένης τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Καθοδηγούμενοι από τον Αμπντούλ-Μαλίκ αλ-Χούθι, πέτυχαν στο πραξικόπημα του 2014-2015 να αποκτήσουν τον έλεγχο σημαντικών εδαφών, της πρωτεύουσας Σαναά και του κοινοβουλίου
Οι Χούθι φέρεται ότι λάμβαναν σημαντική υποστήριξη από το Ιράν με τη μορφή όπλων, χρημάτων και εκπαίδευσης ήδη από το 2004.Τον Δεκέμβριο του 2009 τηλεγράφημα μεταξύ της Σαναά και διαφόρων υπηρεσιών πληροφοριών που διέρρευσε μέσω του Wikileaks αναφέρει πως διάφοροι αναλυτές πίστευαν ότι οι Χούθι απέκτησαν όπλα στην μαύρη αγορά και από διεφθαρμένα μέλη της Ρεπουμπλικανικής Φρουράς.
Η ομάδα φέρεται να συμμετέχει σε συνομιλίες με τη μεσολάβηση του Ομάν με «διεθνή μέρη» σχετικά με τις συνεχιζόμενες επιχειρήσεις τους στην Ερυθρά Θάλασσα και την Αραβική Θάλασσα. Εκπρόσωπός τους επανέλαβε την πρόθεσή τους να στοχοποιήσουν ισραηλινά σκάφη ή πλοία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ μέχρι να λήξει η επιθετικότητα και η πολιορκία στη Γάζα, ως απάντηση στον πόλεμο της Γάζας.
Κάντε εγγραφή για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας!
Έχετε ολοκληρώσει επιτυχώς την εγγραφή σας στο Newsletter μας.
elora.gr - Ταυτότητα
Ιδιοκτήτρια εταιρεία: M.V. PRESS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ ΜΕ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΕΤΑΙΡΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟ
Διακριτικός τίτλος: M.V. PRESS
Έδρα: ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ 299, ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΤΚ 17236, ΑΦΜ 801098428 – ΔΟΥ: ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ, ΤΗΛ: 210 3625095, email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Νόμιμος Εκπρόσωπος/ Διαχειριστής: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Δικαιούχος του ονόματος τομέα (elora.gr): MV PRESS
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ
ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ (ΕΕ) 2018/334 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ 1ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 2018 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (L63) {ΒΛ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡ. 10 ΠΑΡ. 2 ΠΕΡ. Ε' Ν. 5005/2022 ΤΕΥΧΟΣ Α' 236/21.12.2022}
Μ.Η.Τ. 242040