Σε εφαρμογή τίθενται από σήμερα Παρασκευή 1η Μαρτίου τα νέα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας και σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, οι καταναλωτές θα αρχίσουν να βλέπουν μειώσεις στις τιμές χιλιάδων βασικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Στάση αναμονής για το πώς θα διαμορφωθούν οι τελικές τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ τηρούν από τη δικη τους πλευρά λιανέμποροι και καταναλωτές. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η μείωση των αρχικών τιμών σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες στα οποία μπαίνει κόφτης 30% στις προωθητικές ενέργειες, ανέρχεται στο 15%.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας επεσήμανε για τα νεα μέτρα: «Απαντάμε με δραστικά και διαρθρωτικά μέτρα στο πρόβλημα της ακρίβειας και του πληθωρισμού που βαραίνει τους πολίτες. Ήδη, οι καταναλωτές από αύριο (1/3), θα αρχίσουν να βλέπουν μειώσεις στις τιμές χιλιάδων βασικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης:
Η απόφαση της Κυβέρνησης να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση που υποχρεώνει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου, οδήγησε σε μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα (1.500 είχαν φτάσει στο ΥΠΑΝ έως την ώρα έναρξης του Υπουργικού Συμβουλίου). Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες). Η μεταρρύθμιση έχει επιφέρει σημαντική μέση μείωση τιμών τιμοκαταλόγου στις επτά κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.
Μέση μείωση τιμών τιμοκαταλόγου ανά κατηγορία προϊόντος:
Κατηγορία προϊόντος Μέση μείωση
Βρεφικές και παιδικές πάνες -18,1%
Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,0%
Απορρυπαντικά πιάτων -16,0%
Καθαριστικά παντός είδους -15,8%
Απορρυπαντικά ρούχων -15,6%
Οδοντόκρεμες -15,1%
Σαπούνια -12,7%
Ενδεικτικά, η μέση μείωση τιμής στις ακόλουθες μάρκες είναι οι εξής: Pampers (βρεφικές και παιδικές πάνες) 18,9%, Colgate (οδοντόκρεμες) 18,8%, Ariel (απορρυπαντικά ρούχων) 19,5%, Syoss (σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner) 23,0%, Αva (απορρυπαντικά πιάτων) 17,5% και Old Spice (σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner) 20,4%.
1 HARPIC Καθαριστικά παντός είδους -41,9%
2 WC NET Καθαριστικά παντός είδους -39,7%
3 SYOSS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -23,0%
4 AROMA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -22,6%
5 BEARFRUITS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -22,2%
6 FA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -21,0%
7 BIOTEN Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -20,7%
8 OLD SPICE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -20,4%
9 BARNANGEN Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditione-20,0%
10 ORZENE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,6%
11 AXE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,6%
12 ARIEL Απορρυπαντικά ρούχων -19,5%
13 FINISH Απορρυπαντικά πιάτων -19,3%
14 LOREAL Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,1%
15 GOT2B Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,1%
16 SAFE NIGHTS Βρεφικές και παιδικές πάνες -19,1%
17 GLISS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,1%
18 BABYLINO Βρεφικές και παιδικές πάνες -19,0%
19 TRESEMME Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,0%
20 PAMPERS Βρεφικές και παιδικές πάνες -18,9%
21 NIVEA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,8%
22 COLGATE Οδοντόκρεμες -18,8%
23 Herbal Essences Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,5%
24 CILLIT Καθαριστικά παντός είδους -18,5%
25 PLANET Απορρυπαντικά πιάτων -18,3%
26 BOT THERAPY Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,1%
27 ELVIVE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,1%
28 FRUCTIS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,1%
29 HIMALAYA Οδοντόκρεμες -18,0%
30 WELLAFLEX Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,9%
31 ΕΥΡΗΚΑ Απορρυπαντικά ρούχων -17,9%
32 DIXAN Απορρυπαντικά ρούχων -17,8%
33 ULTREX Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,6%
34 AVA Απορρυπαντικά πιάτων -17,5%
35 LUX Σαπούνια -17,5%
36 NOXZEMA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,5%
37 TOPINE Καθαριστικά παντός είδους -17,3%
38 HEAD & SHOULDERS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,0%
39 FABULOSO Καθαριστικά παντός είδους -16,8%
40 JOHNSON BATH Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,8%
41 ΜΕΓΑ Σαπούνια -16,7%
42 NEUTRO ROBERTS Οδοντόκρεμες -16,7%
43 BOROTALCO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,7%
44 AIM Οδοντόκρεμες -16,6%
45 PANTENE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,6%
46 STR8 Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,3%
47 PERSIL Απορρυπαντικά ρούχων -16,0%
48 ESSEX Απορρυπαντικά ρούχων -15,9%
49 PALMOLIVE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,9%
50 AROMATICS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,7%
51 WASH&GO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,5%
52 OMINO Απορρυπαντικά ρούχων -15,4%
53 AFROSO Καθαριστικά παντός είδους -15,2%
54 OVERLAY Καθαριστικά παντός είδους -15,2%
55 SANEX Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,1%
56 VIAKAL Καθαριστικά παντός είδους -15,1%
57 FISSAN Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,1%
58 OMO Απορρυπαντικά ρούχων -14,9%
59 ORAL B Οδοντόκρεμες -14,9%
60 BIONOL Καθαριστικά παντός είδους -14,6%
61 SEPTONA Σαπούνια -14,4%
62 NEOMAT Απορρυπαντικά ρούχων -14,4%
63 DETTOL Σαπούνια -14,2%
64 KLINEX Καθαριστικά παντός είδους -14,2%
65 DUCK Καθαριστικά παντός είδους -14,1%
66 FAIRY Απορρυπαντικά πιάτων -14,1%
67 DOVE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -14,0%
68 BATISTE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -13,9%
69 VIDAL Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -13,8%
70 ROL Απορρυπαντικά ρούχων -13,8%
71 CIF Απορρυπαντικά πιάτων -13,8%
72 SOFLAN Απορρυπαντικά ρούχων -13,7%
73 SWIFFER Καθαριστικά παντός είδους -13,2%
74 PRODERM Απορρυπαντικά ρούχων -13,1%
75 TESORI Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -13,0%
76 AJAX Καθαριστικά παντός είδους -13,0%
77 JOHSON BABY SHAMPOO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -12,6%
78 NATURA Σαπούνια -12,5%
79 SENSODYNE Οδοντόκρεμες -12,4%
80 MR MUSCLE Καθαριστικά παντός είδους -11,9%
81 PARODONTAX Οδοντόκρεμες -11,8%
82 ARKADI Απορρυπαντικά ρούχων -11,7%
83 PRONTO Καθαριστικά παντός είδους -11,6%
84 GLORY Σαπούνια -11,4%
85 SKIP Απορρυπαντικά ρούχων -11,3%
86 TIMOTEI Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -11,2%
87 ECOVER Απορρυπαντικά πιάτων -11,2%
88 BIO Καθαριστικά παντός είδους -11,0%
89 SHOUT Καθαριστικά παντός είδους -11,0%
90 ΠΑΠΟΥΤΣΑΝΗΣ ΣΑΠΟΥΝΙ Σαπούνια -11,0%
91 Agnotis Βρεφικές και παιδικές πάνες -10,9%
92 GLYCERINE Σαπούνια -10,8%
93 JOHNSON KIDS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -10,5%
94 CHICCO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -10,3%
95 AQUAFRESH Οδοντόκρεμες -10,2%
96 FORNET Καθαριστικά παντός είδους -10,2%
97 HD Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -9,8%
98 ROLI Καθαριστικά παντός είδους -9,8%
99 LE PETIT MARSEILLAIS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -9,5%
100 SVELTO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -8,8%
101 MEA NATURA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -8,7%
102 KARAVAKI Σαπούνια -8,6%
103 TIDE Απορρυπαντικά ρούχων -8,3%
104 ENDLESS Απορρυπαντικά πιάτων -7,4%
105 CHLOROACTIVE Καθαριστικά παντός είδους -7,4%
106 ARLEM Σαπούνια -6,8%
107 NINJAMAS Βρεφικές και παιδικές πάνες -5,3%
108 CREST Οδοντόκρεμες -4,9%
Το όφελος όμως για τους καταναλωτές θα εξαρτηθεί από την πολιτική των προσφορών και των εκπτώσεων που θα ακολουθήσουν οι προμηθευτές από δω και στο εξής.
Ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών Λευτέρης Κιοσές υπογράμμισε: «Το να μειωθούν δηλαδή οι αρχικές τιμές, αλλά να μην αλλάξουν οι τελικές τιμές, δηλαδή οι τιμές μετά την προσφορά, αυτό ενδεχομένως να μην έχει τόσο μεγάλο όφελος για τον καταναλωτή. Μπορεί δηλαδή να αγοράζουμε λιγότερα προϊόντα μέσω προσφοράς, σε χαμηλότερη τιμή, αλλά να χάνουμε το όφελος που θα παίρναμε από τις προσφορές και τις εκπτώσεις».
Χαμηλότερες τιμές σε ποσοστό 10% θα δουν οι καταναλωτές στο βρεφικό γάλα, καθώς στην παρέμβαση ορίστηκε πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Αυτό ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων.
Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων Χρήστος Αποστολόπουλος τόνισε: «Η νομοθεσία η καινούρια θα επιφέρει σίγουρα μια μείωση, αλλά σε μακρό χρονικό διάστημα δεν είμαι σίγουρος αν ο καταναλωτής θα ωφεληθεί τελικά από αυτό, διότι αντίστοιχα προσφορές δε θα μπορέσουν να υπάρξουν».
Το μέτρο που απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα αυτά, αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ. Εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ. ρούχα).
Χαρακτηριστικό είναι σε ότι τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.
Το τελευταίο κυβερνητικό μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.
Το μέτρο αυτό συμβάλλει στη μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση των νωπών προϊόντων. Η εφαρμογή net-pricing εκτιμάται ότι θα φέρει σταδιακά μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στο ράφι.
Με τις παραπάνω παρεμβάσεις διορθώνονται κατεστημένες πρακτικές και δυσλειτουργίες δεκαετιών που νόθευαν τον ανταγωνισμό και αλλοίωναν το κριτήριο του καταναλωτή. Βασική προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης είναι η προστασία όλων των καταναλωτών και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς που θα οδηγήσει σε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.
Σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν προαναγγείλει προχωρούν μαζικά οι βιομηχανίες, προκειμένου να αποφύγουν την τρίμηνη απαγόρευση προσφορών, δεδομένου ότι τα μισά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ είναι υπό το καθεστώς προωθητικών ενεργειών.
«Προσπαθώ να παίρνω τις προσφορές» δηλώνουν οι πολίτες και προσθέτουν «κυρίως για εμάς τους νέους τα ψάχνουμε αυτά. Δηλαδή τα 1+1, όποια έχουν προσφορές».
Από το μέτρο εξαιρούνται 44 κατηγορίες τροφίμων, που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους από 3 έως 30 ημέρες και θα φέρουν ειδική σήμανση στο ράφι προκειμένου να τα ξεχωρίζουν οι καταναλωτές.
Κάντε εγγραφή για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας!
Έχετε ολοκληρώσει επιτυχώς την εγγραφή σας στο Newsletter μας.
elora.gr - Ταυτότητα
Ιδιοκτήτρια εταιρεία: M.V. PRESS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ ΜΕ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΕΤΑΙΡΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟ
Διακριτικός τίτλος: M.V. PRESS
Έδρα: ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ 299, ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΤΚ 17236, ΑΦΜ 801098428 – ΔΟΥ: ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ, ΤΗΛ: 210 3625095, email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Νόμιμος Εκπρόσωπος/ Διαχειριστής: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Δικαιούχος του ονόματος τομέα (elora.gr): MV PRESS
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ
ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ (ΕΕ) 2018/334 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ 1ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 2018 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (L63) {ΒΛ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡ. 10 ΠΑΡ. 2 ΠΕΡ. Ε' Ν. 5005/2022 ΤΕΥΧΟΣ Α' 236/21.12.2022}
Μ.Η.Τ. 242040